De tas van Gijs: Thaise groentesoep

Super veel verschillende groenten in super weinig tijd bereid! Dat is het idee van onze Thaise groentesoep. Een lekker exotisch soepje, zodat je je met deze regenachtige dagen éven op een paradijselijk bountyeiland waant…

 

Veel groenten eten – en dan hebben we het niet over een schamele 200 gr. per dag, maar over minimaal 300 gr. – bevordert een goede gezondheid en energiek leven. Zeker in de herfst- en wintermaanden kunnen we goed wat éxtra vitaminen en mineralen gebruiken. Een goede weerstand voorkomt dat je met het minste of geringste griepvirus volledig geveld bent en maakt dat je fluitend de gure herfstbuien trotseert.

In deze groentesoep maken we gebruik van knapperige, Aziatische groenten, die maar heel even worden ‘geblancheerd’, opdat de voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden blijven. Het is toch zonde om de vitaminen uit te koken! Deze bereidingswijze zorgt er tegelijkertijd voor dat je de soep in werkelijk een handomdraai op tafel hebt staan. Win win!

Leuk om te weten: de koolsoort ‘paksoi’ wordt in Nederland vrij weinig gegeten. En Joost mag weten waarom, want het is hartstikke lekker en leent zich voor veel verschillende bereidingen. Je kunt er weinig mee fout doen, dus expirimenteer er rustig op los! De knapperige stelen kunnen lekker gewokt of (kort) gekookt worden, de bladeren kunnen bovendien dienst doen als sla. Hartstikke lekker! En natuurlijk barst ook de paksoi van vitaminen en mineralen waarmee je je lichaam een groot plezier doet. Het gaat dan met name om de vitamine A en C; 100 gram paksoi bevat 75% van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid vitamine C!

Tip: de sojasaus en de noedels vind je niet in deze tas. Om het gerecht zo gezond mogelijk te maken, zou je volkoren noedels kunnen toevoegen, zoals de biologische ‘whole wheat noodles’ van Go-Tan. Ook de Fair­t­ra­de Ori­gi­nal Thai­se zilvervliesrijst-noe­dels zijn een goede, en glutenvrije, optie. En als je er zeker van wilt zijn dat je een goede sojasaus hebt, check dan goed de omschreven bereidingswijze. Het rijpingsproces van de sojabonen neemt best wat tijd in beslag; een beetje fatsoenlijke saus wordt gebrouwen van sojabonen die zo’n 2 jaar hebben gerijpt. Er zijn echter producenten die gebruik maken van een methode om de fermentatie kunstmatig te versnellen. Bij dit proces kan evenwel de kankerverwekkende stof 3-MCPD vrijkomen. Best goed dus om even kritisch het etiket te bekijken.

Zo, en dan nu aan de slag!

Ingrediënten die je vindt in “de tas van Gijs” (voor 4 personen):

  • 1 rode peper
  • Gemberwortel
  • Sugar snaps
  • Paksoi
  • 200 gr. shiitake
  • Taugee
  • 1 limoen
  • Koriander

Wat je zelf nog toevoegt thuis:

  • 1 blokje groentebouillon
  • Flinke scheut sojasaus
  • 200 gr. Noedels

Het recept:

  • Snijd de peper in ringetjes;
  • schil de gemberwortel en snijd een deel fijn;
  • verhit de pan waarin je de soep wilt koken en fruit de peper en de fijngesneden gember even aan;
  • blus af met 1,2 liter water;
  • voeg aan het water het bouillonblokje, een flinke scheut sojasaus (bijvoorbeeld 3 eetlepels, maar kan natuurlijk meer of minder, naar smaak) en het overgebleven stuk geschilde gember;
  • breng aan de kook en snijd ondertussen de paksoi in grove stukken, in de lengte. Snijd ook de shiitake in repen. De sugar snaps zou je eveneens in de lengte kunnen halveren, je kunt ze ook ongesneden verwerken;
  • proef na ca. 10 minuten even of de bouillon al op smaak is en verwijder daarna het stukje gember;
  • voeg vervolgens de noedels, suger snaps en de shiitake toe en laat 4 à 5 minuten koken;
  • daarna mag de paksoi erbij;
  • zodra de paksoi zacht wordt (kook het niet door), voeg je het sap van een halve limoen, de taugee en wat gesneden koriander toe.
  • Roer het geheel door, proef het even af, breng het eventueel nog op smaak met peper en zout, en serveer de soep met wat koriander en een partje limoen erbij, voor de liefhebber.

Eetsmakelijk!