De tas van Gijs; een pleidooi voor duurzaamheid

We weten het allemaal: minder vlees eten is beter voor het milieu. Recent onderzoek van een grote groep milieu- en voedselwetenschappers bevestigde opnieuw de dringende noodzaak tot een drastische verandering van ons voedingspatroon; als we blijven consumeren wat we nu consumeren, kan onze planeet in 2050 (!) de 8,5 tot 10 miljard mensen die dan zullen rondlopen niet voeden (https://www.nature.com/articles/s41586-018-0594-0). Het aanpassen van ons voedingspatroon alleen is niet voldoende om de aarde te redden, er zal nog veel meer in de (voedsel)industrie veranderd moeten worden. Het gaat dan met name om belangrijke omwentelingen in de wijze waarop ons voedsel wordt geproduceerd en verwerkt. En wat dacht je van de immense bergen afval die de voedselindustrie en de consument samen produceren! Dat zal écht minder en de verwerking ervan beter moeten.

Oké, dat stemt misschien niet per se vrolijk. Maar, wij hebben ook goed nieuws! Want zoals ieder nadeel zijn voordeel kent, geldt dat ook in dit geval. Door andere keuzes te maken en de consumptie te veranderen, verandert de vraag; de consument bepaalt wat er geproduceerd wordt. De wereldproblematiek klinkt misschien wel veel te groot en ‘ver van mijn bed’. Maar door het klein te maken, kun je er wel degelijk invloed op uitoefenen en hoef je het lot van de wereld niet (volledig) in handen te laten van grote, logge (overheids)organen, die rekening te houden hebben met het politiek klimaat van tientallen verschillende landen. Door een klein deel van het grote probleem naar je toe te trekken, maak je wel degelijk het verschil. En als iedereen dat zou doen… Juist!

Dus, wat gaan we doen?

Meer plantaardig voedsel is de oplossing, aldus de wetenschappers in Nature. Dat betekent meer, véél meer groenten en fruit per dag – lees: 500 gram per dag in plaats van de traditionele ‘2 ons groenten en 2 stuks fruit’ (en nee, dit hebben wij niet zelf verzonnen, maar we zijn het er natuurlijk roerend mee eens ;-)) – dagelijks noten en peulvruchten voor voldoende eiwitinname en wekelijks een beetje kip, vis, ei en melk. Minder, véél minder suikers en meer goede vetten. Rood vlees staat nog maximaal eens per week op het menu. Zo, zie daar (heel kort samengevat) het dieet om de aarde een groot plezier te doen. Nog een leuke bijkomstigheid is dat je er ook je eigen lichaam een ontzettend groot plezier mee doet!

Nu begrijpen wij dat meer plantaardig eten een beetje dat (niet bepaald spannende) ‘wollen sokken’-gevoel geeft. Plantaardig eten betekent voor menigeen het einde van een bourgondisch leven vol gezelligheid. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ten eerste is balans de sleutel tot succes voor een bestendige verandering in het leefpatroon. Niet kortstondig radicaal het roer om, maar geleidelijk, stukje bij beetje naar een evenwichtiger menu. Één keer per week vegetarisch eten heeft al impact.

Ten tweede is het veranderen van gewoontes een kans om weer eens lekker te experimenteren met nieuwe recepten en producten.

Ontbreekt het je echter aan tijd en/of inspiratie, dan hebben wij voor jou de Tas van Gijs. Hierin vind je telkens een nieuw recept, met groenten in de hoofdrol. De tas is zoveel mogelijk gevuld met gezonde producten uit onze eigen winkel en soms zul je er zelf nog een kleinigheid aan moeten toevoegen.

Benieuwd naar onze recepten? Onze tassen vind je hier:https://www.gijsvandehoef.nl/blog/