CONSERVERINGSTECHNIEKEN
Steriliseren, pasteuriseren, pascaliseren.. weet jij het nog?

Velen van ons zijn zich steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding voor een gezond, vitaal lichaam, ook op latere leeftijd. Wat we nu eten, bepaalt immers onze vitaliteit voor later.

Tegelijkertijd hebben we niet de tijd om dagelijks zelf ons super gezonde, lekkere voedsel te bereiden. Maar vergis je niet, ook de levensmiddelenindustrie heeft niet de tijd om dagelijks vers voedsel te bereiden! Om de productie rendabeler te maken, worden sinds jaar en dag conserveringstechnieken toegepast. Op die manier wordt het voedsel langer houdbaar, en kunnen flinke batches achter elkaar gedraaid worden. Vervolgens kan de retailer het product nog weken in de schappen hebben staan, waarmee in grotere hoeveelheden kan worden ingekocht. Winst alom! Maar wat betekent het voor jou als consument?

Om sappen langer houdbaar te maken, worden ze doorgaans geconserveerd. Sappen zijn namelijk snel aan bederf onderhevig, omdat de Aw-waarde in sappen, dat wil zeggen de hoeveelheid vrij water, hoog is. Hoe hoger die waarde, hoe makkelijker micro-organismen (bacteriën, schimmels en parasieten) zich kunnen vermenigvuldigen. Een conserveringstechniek die doorgaans wordt toegepast om sappen langer houdbaar te maken, is pasteurisatie. Het product wordt dan verhit tot minimaal 72⁰C voor een periode van minimaal 15 seconden. Door de verhitting wordt een substantieel deel van de micro-organismen gedood, zodat een ‘veiliger’ product overblijft. Nadeel is dat bij dit proces een groot deel van de voedingswaarde, de micronutriënten en datgene waarvoor jij aan de groene sap gaat (!), eveneens verloren gaat.

Daarop is een oplossing bedacht, wordt gezegd. Door de sapjes te pasacaliseren, wordt de houdbaarheid verlengd tot wel 6 weken. De verpakte sapjes worden onder zeer hoge druk gebracht (High Pressure Processing, ofwel HPP), waardoor micro-organismen en enzymen worden uitgeschakeld. Doordat er geen hitte aan het proces te pas komt, zou de voedingswaarde behouden blijven. Wij vragen ons echter af: voor hoe lang?

 Zodra groenten en fruit worden bewerkt, staan de micronutriënten bloot aan oxidatie. De voedingswaarde wordt weliswaar niet gedood als gevolg van verhitting, maar die nutriënten verliezen net zo goed hun werking naarmate de tijd tussen productie en consumptie verstrijkt. Er treedt weliswaar, zelfs na weken, geen bederf op, maar het sap gaat wel dood; de vitaminen en mineralen overleven de t.h.t. die door middel van HPP wordt bereikt niet. Bovendien worden bij het proces van pascalisatie enzymen (enzymen kunnen bederf veroorzaken) gedood die soms juist de werking van bepaalde nutriënten optimaliseren.

Wil je profijt hebben van de gezonde voeding die je tot je neemt, neem dan verse producten! Consumeer je sapjes binnen 3 dagen na productie (of vries ze in), dan zit je altijd goed! Houdbaarheid voegt niets toe aan de kwaliteit van de sap.