• Écht vers
  • Zonder onnodige hulpstoffen, e-nummers en allergenen
  • Pure smaak
  • Makkelijk bestellen, snel bezorgd

Ga voor Kleur!


Kleurenweek dag: Borden vol kleur!

Het belang van variatie in je voeding.

In het teken van de nationale week van de groenten en fruit hebben we jullie de afgelopen week verrijkt met een vrolijk kleurenpalet aan kennis. Op maandag deelde we een lekkere groene soep, op dinsdag vertelde we je over de oranje wortel, woensdag over de power van rood fruit en vandaag staat in het teken van: borden vol kleur, het belang van gevarieerd eten. Vandaag dagen we jou uit om zoveel mogelijk kleur op je bord te krijgen!

Gezond kleurtje

Behalve dat het super leuk en lekker is om veel verschillende kleuren op je bord te hebben is het ook super belangrijk voor jouw gezondheid. Door kleurrijk te eten en veel verschillende soorten groenten en fruit binnen te krijgen zorg je er namelijk voor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Hoe rijper een stuk fruit of groenten is hoe meer kleur deze heeft en ook hoe meer voedingsstoffen er in zitten. Ook van nature donker gekleurd fruit en groente bevat vaak meer vitamine en mineralen dan de lichtere variant. Zo bevatten donkergroene bladgroenten zoals spinazie en rucola meer vitamine en mineralen dan bijvoorbeeld ijsbergsla.

Elke kleur zijn kwaliteit

Waar groene bladgroente erg rijk zijn aan mineralen als ijzer en magnesium zijn rode groenten en fruit soorten weer erg belangrijk voor je hart en bloedvaten. De stof lycopeen die verantwoordelijk is voor de rode kleur in bijvoorbeeld aardbeien, tomaten, paprika en rode ui heeft een gezonde werking op ons hart en bloedvaten1. Geel fruit bevat dan weer veel kalium. Kalium zorgt voor het functioneren van alle cellen in jouw lichaam, het reguleert onze hartslag, en zorgt voor een goede werking van spieren en zenuwen2.

Variëren voor je bacteriën

Je darmen bestaan uit tal van verschillende bacteriën, ongeveer 150 verschillende soorten die samen  zorgen voor een gezonde darmflora. Al deze bacteriën hebben een speciale taak en helpen jou om gezond te blijven. Maar om dit te doen hebben ze wel de juiste voeding nodig, en het lievelingseten van je bacteriën kan per soort nog wel eens verschillen. Dus wanneer jij heel eenzijdig eet, zullen niet alle bacteriën genoeg te eten krijgen om te overleven. Wanneer sommige bacteriën uitvallen en daarmee de variatie in bacteriesoorten in jouw darmen achteruit gaat,  kan dit gevolgen hebben voor jouw gezondheid3.

Hoe eet je kleurrijk?

Ten eerste is het belangrijk dat je ‘natuurlijke’ kleuren eet zoals in groenten en fruit. Hoewel veel kleurstoffen gemaakt worden van extracten van fruit of groenten zoals rode biet, is het natuurlijk niet gezond om alleen maar gekleurde M&M’s te eten ;).

Daarnaast kunnen de volgende tips jouw maaltijden opvrplijken met meer kleur:

  • Kies elke dag van de week voor andere groenten bij je warme maaltijd, varieer bijvoorbeeld tussen boerenkool, worteltjes en bietjes. Zo heb je al 3 verschillende kleuren binnen gekregen!
  • Experimenteer met verschillende fruit soorten, ken jij bijvoorbeeld de kakivrucht en de kiwibes al?
  • Wissel je peulvruchten af, kies bijvoorbeeld een dag voor bruine bonen en de volgende dag voor linzen of lupine.
  • Probeer een nieuw recept per week! Daag jezelf uit en probeer elke week iets nieuws uit.

 

Op deze manier wordt het vast een makkie om een heerlijk kleurenpalet op je bord te toveren, ENJOY!

 

Bronnen

  1. Caseiro, M., Ascenso, A., Costa, A., Creagh-Flynn, J., Johnson, M., & Simões, S. (2020). Lycopene in human health. LWT, 127, 109323.
  2. The importance of potassium. (2019). Harvard Health Publishing. HARVARD MEDICAL SCHOOL. Geraadpleegd op: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/the-importance-of-potassium
  3. Olie, A., Blaak, E. E., & de Vos, W. M. (2015). Hoe gevarieerder de darmflora, des te beter. Suiker in Perspectief, 2015(juli), 14-17.

Meer weten over gezond eten?

Neem eens een kijkje in onze webshop! Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Bij ons vind je onder andere heerlijke kant-en-klare maaltijden, sapkuren, buffetten, saladeschotels en veel meer!

Naar de webshop
Christine
Christine