De voordelen van groene bladgroenten

Alle groente zijn gezond! Maar groene bladgroente in het bijzonder omdat deze het meest rijk zijn aan belangrijke voedingsstoffen.

Groene bladgroenten bevatten de meeste micronutriënten van alle voedingsmiddelen! Micronutriënten zijn belangrijk voor diverse processen in het lichaam. En het goede nieuws; ze leveren geen calorieën!

De micronutriënten in groene bladgroente zijn erg belangrijk bij het reinigen van je lichaam. Zo ondersteunen ze de lever en de lever kan gezien worden als het grote schoonmaakorgaan. Als je lever goed kan functioneren dan zie je dit terug in je huid en haar maar ook in je spierfunctie, darmgezondheid en algehele energie niveau.

Helaas is de biologische beschikbaarheid van de micronutriënten in groene bladgroente wel wat laag. Ze zitten wel in grote getalen in de groente, maar je lichaam neemt ze niet zo makkelijk op door de vezels en stevige celwanden in de groene bladgroenten.

Maar wanneer je de bladgroenten in een smoothie verwerkt wordt de biologische beschikbaarheid direct veel hoger! Dit komt omdat de cellen van de groenten kapot worden geslagen door de blender en daardoor is het voor je lichaam makkelijker om de voedingsstoffen op te nemen.

Ook het verwerken van de bladgroenten in een slowjuice sap is een manier om de biologische beschikbaarheid te verhogen. Doordat de vezels achterblijven in de juicer, kan je lichaam de micronutriënten makkelijker opnemen. Dat is bij de fruitsuikers een nadeel, maar bij micronutriënten uit groente is dit juist een voordeel!

Wil jij er voor zorgen dat je elke dag je lijf een beetje helpt met de grote schoonmaak, dan is het raadzaam in elke maaltijd groene bladgroente te verwerken. Dat klinkt als een grote opgave, maar dit kun je makkelijk verwerken in bijvoorbeeld een groene smoothie, een groene salade en uiteraard in je avondmaaltijd. Eet momenten, en dus mogelijkheden, te over! 🙂