Battle of the Juices

Het is best lastig om aan je dagelijkse hoeveelheid groente te komen. Dat fruit, dat zit meestal wel goed ;-). Maar velen van ons strijden nog een beetje met de dagelijkse groente inname. Hoewel de norm bij het voedingscentrum nog op 250 gram per dag ligt, klinkt tegenwoordig vooral door dat je zeker wel tussen de 300 en 500 gram per dag zou moeten eten. Wij zijn voor! ?
Sapjes en smoothies zijn een perfecte manier om meer groente tot je te nemen! Je kunt genieten van heerlijke smaakcombinaties. Sappen en smoothies zijn niet zomaar drankjes, het is eten èn drinken in de best opneembare vorm. Het is volledig en veelzijdig voedsel dat je lichaam direct kan gebruiken om hier voedingsstoffen uit te onttrekken voor je lichaamscellen.

Maar…moet ik nu aan de juice of aan de smoothies…?

Laten we voorop stellen; Wees niet bang het ‘verkeerd’ te doen. Welk vorm je ook kiest, je doet je lichaam hier al een groot plezier mee!
Of je nu van de slowjuices of van de smoothies bent, je neemt een vers en onbewerkt product tot je, vol met groente.
Toch leggen we je het verschil even uit, want er zit wel verschil in zowel de bereiding als het eindproduct.
Smoothies worden bereid in een blender. Een blender werkt door een motor die ronddraait en daarmee het product fijnsnijdt/crusht.
Je eindproduct is een romige drank.
Een slowjuicer werkt niet met een motor maar met tandwieltjes waar de juicer de groente heel langzaam doorheen maalt. Hierdoor wordt al het sap uit de groenten en het fruit geperst en wordt het sap gescheiden van de droge pulp. Hierdoor krijg je puur sap, zonder vezels.
We zetten alle voor en nadelen even voor je op een rijtje :-).

Voordelen smoothies

  • Je kunt er andere gezonde producten in verwerken, zoals havermout, kokoswater, chiazaad en eiwitrijke kwark.
  • Je krijgt alle vezels uit de groente en het fruit binnen en dit is goed voor je darmen.
  • Wanneer je een goede blender gebruikt worden met veel kracht en op hoge snelheid de grondstoffen microscopisch fijn gesneden en hierdoor ontstaat een open celstructuur. De biologische opneembaarheid neemt daardoor flink toe.
  • Werkt sterk verzadigend (je krijgt niet snel honger).
  • Door de vezels krijg je een langzame, gelijkmatige afgifte van voedingsstoffen. En het geeft langdurige energie!
  • Ondersteunt de spijsvertering.
  • Mits je niet teveel fruit in je smoothie stopt geeft een smoothie geen bloedsuikerspiegel pieken (door de vezels en benodigde vertering die dat vraagt is het geen zogenaamde ‘snelle suiker’ voor je lichaam).

Nadelen smoothies

  • Door de mesjes wordt een deel van de voedingsstoffen kapotgeslagen.
  • Alleen geschikt voor zachtere grondstoffen.

Voordelen slowjuice-sap

  • Er zitten meer voedingsstoffen en enzymen in het sap doordat de groente langzaam wordt uitgeknepen ipv kapot wordt geslagen
    en omdat er geen hitte in het proces vrijkomt.
  • De voedingsstoffen worden direct door je lichaam opgenomen. Hierdoor kun je een slowjuice sapje echt gebruiken als boost voor als je bijvoorbeeld ziek bent.
  • Gemakkelijke vertering door afwezigheid van vezels.
  • Hierdoor is een slowjuice sap uitermate geschikt om te detoxen (omdat het je spijsvertering ontlast).
  • Geschikt voor gevoelige darmen (omdat het je spijsvertering ontlast).

Nadelen slowjuice-sap

  • Matig verzadigend (je krijgt sneller honger na een slowjuice sap t.o.v. een smoothie).
  • Snelle directe afgifte van voedingsstoffen zorgt ervoor dat het je kortstondige energie geeft.
  • Door afwezigheid van vezels (en door afwezigheid van toevoegingen die onverzadigd vet of eiwitten bevat) geeft een slowjuice-sap sneller pieken in de bloedsuikerspiegel.

We hopen je hiermee verder te hebben geholpen om voor jou de afweging te kunnen maken tussen slowjuices, smoothies of natuurlijk beide. Kies vooral wat jou het beste past. Geen “Battle”, geen of-of! Wij zijn fan van beide en wisselen gewillig af! ?
Meer weten over onze pakketten? Kijk in onze shop voor meer info ?